woensdag 20 april 2016

20/04: 11-Steden Wiepie Oenema

Gezellig op excursie in Wiepie zijn bedrijfje! 'De Stiekeme Stoker'
In de serie 'Op weg naar de 11-Stedenwandeltocht' de laatste wandelaar die we volgen. Wiepie Oenema gaat hem voor de 11e keer meelopen ondanks dat hij na 1x zei dat dit 1x en nooit weer was! Hoe veranderlijk kan een mens zijn! Wiepie heeft vele jaren bij Douwe Egberts gewerkt en is inmiddels met vroegpensioen. Om zijn vrije tijd nuttig in te vullen heeft hij van zijn hobby (Beerenburg stoken) zijn daginvulling gemaakt en sinds kort heeft hij een eigen bedrijfje daarin! Wij zijn in November 2015 daar op excursie geweest en een 'Petear mei' van gemaakt voor onze site. Zie daarvoor het 


'Yn Petear Mei Wiepie Oenema'     en je bent helemaal op de hoogte!


Foto's van de 'Stiekeme Stoker' genomen tijdens ons bezoek in November 2015 



























In de Harmonie vlak voor de start 2014



Het laatste stukje dus van deze reeks, helaas moeten we door omstandigheden afzien van de Tocht der tochten wat ons heel erg spijt! We hadden ver uitgewerkte plannen en ontzettend veel zin eraan. Helaas kwam er een kink in de kabel en gaan we niet 5 dagen met de wandelcaravan mee. MAAR....we proberen de eerste dag toch een mooie dagreportage te maken van start tot finish met foto's, film en interviews, we gaan praten met de vrijwilligers, wandelaars die we zouden gaan volgen, laten activiteiten zien van die dag, brengen enkele bezoekjes aan de EHBO etc etc. dus een pleister op de gapende wond! 
Dinsdag jl kregen we de voorzitter nog even op visite met een bloem en een fles drank! Hartstikke mooi, gaan we ons verdriet even verdrinken haha. Ik (Albert) heb tijdens de lytse Doarpen Rintocht van 16 April een ongelukje gehad: Ben in een veerooster gestapt en zit met een gehavende hele dikke knie. Het pootje omhoog en een koude doek over de knie. Hopelijk belemmert dit niet onze reportage van de eerste dag 11-Stedentocht! 




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Maar nu Wiepie Oenema (De Stiekeme Stoker) aan het woord over zijn voorbereiding en motivatie. Als je onderweg Beerenburg ruikt is Wiepie in de buurt. 


Elfstedentocht 2016  (Door Wiepie Oenema)



In 2006 deed ik mijn eerste wandel-elfstedentocht. Zwaar zwaar en nog eens zwaar vond ik deze monsterwandeltocht. Ik had mij dan ook voorgenomen dat dit eenmalig zou zijn en dat ik zeker nooooit weer zou deelnemen. Maar hoe veranderlijk is de mens, nadat alle blaren en ……. wat je zo al aan tegenslagen kan tegen komen op zo’n tocht zijn vergeten, geef je je zo weer opnieuw op voor een volgen editie, conclusie  éénmaal besmet met het elfsteden virus altijd besmet!!


Lytse Doarpentocht 2015
De oorsprong van mijn wandelvirus ligt in 2004 dat was het jaar dat ik een hartinfarct kreeg, weinig beweging en niet al te gezonde eetgewoontes lagen hieraan ten grondslag. In beweging moet je zei de behandelend arts. Zo kwam het dat ik rondjes begon te lopen in en rondom mij woonplaats Bolsward. Heel belangrijk na een infarct is dat je zelfvertrouwen weer terug krijgt voor wat je lichamelijk weer aan kunt. Geestelijk heeft een infarct ook een enorme impact, maar door het wandelen wat heel geest verruimend is, kom je weer helemaal in je eigen doen en laten.
In 2005 was in Blauwhuis de Hemdykrintocht. Dit werd voor mij de eerste georganiseerde wandeltocht die ik meeliep. Zo kwam ik die dag met een medewandelaar op te lopen die mij vertelde over een wandelelfstedentocht, gek genoeg wist ik voor die tijd niet van het bestaan hiervan. Maar mijn belangstelling voor deze monstertocht was gewekt.
2006 was uiteindelijk de eerste elfstedentocht waaraan ik deelnam. Heel zwaar heb ik deze tocht ervaren, waarbij ik wel moet opmerken dat ik misschien e.e.a wel heb onderschat waardoor ik er al snel achter kwam dat je je wel goed moet voor bereiden (trainen) , wat ik achteraf te weinig had gedaan.
Dit jaar word mijn 11de keer dat ik ga deelnemen aan de elfstedentocht. Een heel leuke bijkomstigheid is dat je onderweg heel veel leuke contacten krijgt  met medewandelaars. Met andere woorden een ontspannen sociaal gebeuren. Ook dit jaar hoop ik weer vele bekenden tegen te komen en een praatje mee te maken.


Veel blaar en een beetje Wiepie!
Mijn wandel carrière is niet alleen gebleven bij de wandel-elfstedentocht, maar ik heb inmiddels aan vele tochten, waaronder o.a. de vierdaagse van Nijmegen,  in heel het land deelgenomen. Ik hoop dat de komende wandelelfstedentocht hopelijk met mooi voorjaars-weer, weer een groot succes, voor iedereen mag worden.


Met vriendelijke groet en oant sjen!!


Wiepie Oenema


Tijdens de 11-Stedentocht laatste dag



Geen opmerkingen:

Een reactie posten