donderdag 1 januari 2015

'Yn Petear Mei' Peter Veldhuis


Peter zijn hart ligt in Groningen! Fotocollage Tocht om de Noord
"Marianne en ik zijn TE verliefd op elkaar"
Hoi Peter....Mogen we wat inhoud weten van je burgelijke stand?

.....Tja lastige vragen over leeftijd ed.
Ik ben 59 jaar en al 30 jaar verliefd op Marianne. We hebben geen kinderen (te verliefd op elkaar) en ik ben geboren in Veendam en woon al 35 jaar in Stad (Groningen)


Wat voor werk doe je en hoe is je carriëre daarnaartoe verlopen?

.....Ik heb altijd veel in sport gedaan, vroeger veel in racketsporten (tennis, squash, badminton) en daarin o.a. les gegeven op de ALO (opleiding gymnastiekleraar). Naast lesgeven was ik altijd geïnteresseerd in het organiseren van sportactiviteiten. Eerst in tennis (o.a. proftennistoernooi: Challenger Groningen), maar ook andere sportevenementen, zoals Special Olympics en Gironingen (Giro d’Italia in Groningen). Hiernaast heb ik veel hardloopevenementen georganiseerd en dan is de stap naar wandelevenementen organiseren maar klein.

Heb je meer hobby's dan organiseren van evenementen?

...Ja zeker: lezen, uit eten gaan, met de fiets op vakantie, op Vlieland zijn.


Peter zorgde dat ook de Italiaanse Giro(fietsen) in Groningen kwam.
Tijdens de start van de Tocht om de Noord....
Welke (georganiseerde) tochten en afstanden hebben/hadden je voorkeur? Ben je ook lid van een wandelvereniging?

....Ik vind de Abel Tasman Struuntocht en de 3 provincientocht prachtig, maar ook de Slachtemarathon is een mooi evenement. Ik ben lid van mijn eigen vereniging: Tocht om de Noord.


Je loopt ook marathons hoorden we....welken deed je mee? En hoe snel ben je?
...Ik heb verschillende marathons gelopen, zoals Londen, New York, Barcelona, Rotterdam, Honolulu (circa 40 in totaal). Ik ben niet zo heel snel, zeg maar traag. Mijn snelste tijd op de marathon is: 3.56.20 uur.


Heb je nog doelen met wandeltochten (bv.Nijmegen) of hardlopen (bv.New York o.d.).
....Het lijkt me inderdaad leuk om ooit zelf een keer de 4 daagse van Nijmegen te lopen
Aftellen tot de start met de nr2 van de 11-stedenschaatstocht van 1963 Jan Uitham (inmiddels 88 jaar!)
Hoe kom je zo in die prachtige Tocht om de Noord verzeild? Ben je de grondlegger/bedenker ervan? Wil je daar eens wat over vertellen?

.....In 2005 ben ik benaderd door de provincie Groningen om een promotie activiteit voor Groningen te bedenken. Tegelijkertijd kwam in 2005 het (internationale) Noordzeekustpad gereed. Dit pad loopt ook dwars door Groningen en heet het Wad en Wierdenpad. Ondernemers werden opgeroepen om evenementen te organiseren om zodoende het NZKpad meer onder de aandacht te brengen. Ik heb 1 en 2 bij elkaar opgeteld en kwam toen uit bij: Een uitdagend evenement (80km), dat letterlijk dwars door Groningen gaat, waarbij je de regio (Groningen) vooral van binnenuit moet ontdekken. De naam Tocht om de Noord stamt natuurlijk van de stoere ontdekkingstochten van Barentsz en Van Heemskerck, die een nieuwe route door de noordelijke ijszee naar China wilden ontdekken. De moderne TodN ontdekkingsreizigers ontdekken een nieuwe route door het meest noordelijke landsdeel: Groningen.


Hoeveel vrijwilligers telt de TodN en hoe komen jullie eraan?

......We hebben een organisatieteam van 8 mensen, een kernteam van vrijwilligers van 30 mensen, een vrijwilligersteam met verkeersregelaars, EHBO’er s, masseurs, enz van 75 mensen, artistieke vrijwilligers in de vorm van muzikanten, toneelspelers, verhalenvertellers, dorpsomroepers, enz van 150 mensen. Hiernaast hebben we veel losse vrijwilligers van scholen en uit dorpen, die bv meehelpen bij de organisatie in de dorpen, maar ook bij het stempelen, uitdelen van streekproducten, versieren van de route, enz. Dit zijn er al snel 3 a 4 mensen per dorp, vermenigvuldigd met 20 tot 25 dorpen, reken maar uit.
Peter organiseerde dit jaar ook voor het eerst een heuse winter 4-daagse! Mede door het weer werd dit een groot succes. Het is de bedoeling dat dit om de 3 jaar wordt herhaald...
Peter draait sportief gezien nergens zijn hand voor om! Hier finished hij in Almere bij de Holland Triathlon!!


Vertel eens in het kort wat er allemaal moet gebeuren om zo'n tocht te organiseren en wat voor problemen stuit je zoal?

....Dit is een veelomvattende vraag! Het moeilijkst voor ons is het uitstippelen van de route. De TodN gaat zoals je weet elk jaar door een ander stukje Groningen. Dat betekent elk jaar een nieuwe route bedenken, dat is niet eenvoudig.  Daarnaast vinden dorpen het prachtig dat TodN door hun dorp gaat, maar dat zorgt ook af en toe voor een spagaat. De een wil graag dat de TodN hier langsgaat, de ander wil de route langs de andere kant. Vaak moet je kiezen tussen al het moois wat de dorpen te bieden hebben, maar er moet een keus gemaakt worden, dat vind ik wel lastig.


De TODN is een tweedaagse: 2 x 40 km. Als de organisatie die twee dagen samenvoegt, is er een Kennedy Mars in de provincie Groningen.  Geruchten in die richting zijn er wel eens geweest. Dus naast de 2 x 40 km één van 80 km. Is daar zicht op?

...Tja dat is een mooie vraag en daar heb ik al wel over nagedacht. Zoals je misschien weet wordt de TodN over 2 jaar (2015) voor de 10e keer georganiseerd! We gaan dan met heel bijzondere dingen uitpakken en wie weet is één van die activiteiten de TodN in 1 dag (20 uur?! 

Albert H. Gort vroeg zich af of er wel een TodN. zou kunnen plaatsvinden als jij er niet bij zou zijn.....en Meintsje vraagt zich af wat iemand beweegt om zoveel arbeid te verrichten voor het organiseren van zo'n tocht en hoeveel manuren (totaal) er in zitten ongeveer....

....Natuurlijk kan de TodN zonder mij plaatsvinden! We hebben een erg goed draaiboek en een sterk organisatieteam, waarin iedereen een (deel van de) taak van de ander kan overnemen. Daar ben ik helemaal niet bang voor. Wat mij beweegt tot het organiseren van de TodN is mijn voorliefde voor de provincie Groningen en de uitdaging om Groningen via steeds andere routes en op zoveel mogelijk verschillende manieren te laten ontdekken. Als je kijkt naar de tijd die de TodN vergt om te organiseren, dan kan ik alleen maar zeggen: veel tijd. Maar het is ook erg leuk om te doen, je ontmoet heel veel verschillende mensen, dorpen, verenigingen, bedrijven, enz. Met andere woorden: ik heb het er graag voor over!

Drijft de TodN op sponsoren of dekken de wandelaars de meeste kosten?

...Dit is ongeveer fifty-fifty

De finish van de TodN. 2013 was dit jaar wederom in Delfzijl
Is er veel aandacht van de media voor TodN behalve Troch-rinnen?

......We mogen niet klagen over de media. We krijgen veel aandacht van het Dagblad van het Noorden (in aug/sept 2 columns per week), RTV Noord, maar ook via landelijke (wandel)bladen zoals Te Voet (de wandelkrant) en het wandelmagazine van de KNBLO.


Jullie werken met Ambassadeurs....wat is hun taak precies?

...Ambassadeurs zijn wandelaars uit andere provincies, die iets hebben met Groningen (en de TodN). Soms zijn ze verhuist vanuit Groningen naar een andere provincie en ligt hun hart nog steeds in Groningen. Soms zijn het wandelaars, die Groningen echt ontdekt hebben als een bijzondere wandelprovincie. De taak van de wandelaars is natuurlijk om Groningen en TodN op een positieve manier uit te dragen naar collega wandelaars, verenigingen en evenementen. Soms vragen we ze om flyers of posters neer te leggen bij evenementen in hun provincie. Alleen bij de laatste TodN (2013) was dat niet nodig, toen was de TodN al vol voordat de flyers van de pers waren gerold.



Hoe ga je om met het scepticisme van wandelaars, die kritiek hebben op de TodN

.....Ik reageer altijd via de e-mail ook op sceptici en leg uit waarom we iets op die manier doen (ik schrijf het van me af)


Hoe denk je over het organiseren van gastgezinnen ter overnachting tijdens de TodN?
....Ga ik voorlopig niet doen, hebben we gedaan bij de Noorder Rondtochten (het is erg lastig om het ieder naar de zin te maken)


Heb je zelf die TodN wel eens helemaal gelopen?

....Nee, maar wel heel vaak gefietst!!


Wil je verder nog iets kwijt over de Tocht om de Noord?

...Ik wil nog graag iets zeggen over ambassadeurs: Ambassadeurs zijn voor ons dé steunpilaren van ons evenement. De TodN is naar mijn mening zo gegroeid vanwege de goede mond op mondreclame. Veel evenementen gaan daar misschien aan voorbij, maar ik ben er heilig van overtuigd dat mond op mondreclame de beste manier van promotie voor je evenement is. Daar kan geen krant of tv tegenop. Als jouw beste wandelmaatje toch zegt: dat is een prachtige wandeltocht, dan geloof je hem toch, dan ga je toch ook meedoen!!
Beelden van de prachtige TodN. editie van 28/29 september jl.
"Je moet er zelf op uit trekken, uitdagingen aangaan, zelf kansen creëren"
Economisch zijn het moeilijke tijden..wat moet er gebeuren denk je?

....Economisch gaat het niet geweldig, maar dat betekent niet dat je bij de pakken mag neerzitten. Je moet er zelf op uit trekken, uitdagingen aangaan, zelf kansen creëren, Juist deze tijd biedt de mogelijkheden, omdat je (min of meer door de crisis) gedwongen wordt om proactief en innovatief te zijn!


Ben je gelovig en wat betekent dit eventueel voor jou? Geloof je in iets na het leven? Ben je ook bang voor dat 'zwarte gat'?

....Ik ben niet direct gelovig, maar geloof wel dat er meer is (wat en in welke vorm, geen idee). Ik ben niet bang voor het zwarte gat, er zijn (komen) altijd weer nieuwe dingen op mijn pad die ik wil ontdekken. En als ze niet op mijn pad komen, dan zorg ik er wel voor dat ze mijn pad kruisen.



Noem eens 2 momenten in je leven die je erg geraakt hebben....Mag iets moois maar ook een minder mooi moment zijn....

...De finish van mijn 1e triathlon van Almere (zie foto)…….en mijn mooiste moment: Verliefd worden en zijn op Marianne (al 30 jaar), waardoor mijn leven in balans is (zie foto NY marathon)
……mijn mooiste moment: Verliefd worden en zijn op Marianne (al 30 jaar), waardoor mijn leven in balans is (zie foto NY marathon hierboven)
"Ïk zie mijn glas altijd als half vol. Met andere woorden: ik probeer het leven altijd vanuit een positieve, optimistische houding te bekijken
Jouw slotspreuk Peter?
.....Een van mijn lijfspreuken is: is je glas half leeg of half vol? ik zie mijn glas altijd als half vol. Met andere woorden: ik probeer het leven altijd vanuit een positieve, optimistische houding te bekijken. Heb je een tegenslag, bedenk dan dat je weer iets geleerd hebt, waarmee je de volgende keer je voordeel kunt doen.
Roelie Homan uit Schildwolde tijdens winter4daagse 10.000 km op de klok. Peter Velthuis heeft Roelie Homan de medaille opgespeld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten