donderdag 1 januari 2015

'Yn Petear mei' Hein Dijkstra

Dijkstra

Hein Dijkstra...hier kust hij de grond na het behalen van de Friese Kennedymars.....in oktober een kus op Spaanse grond??
Recente foto bij een WIK-loop
Wie is Hein Dijkstra??

De meeste mensen kennen mij als Hein Dijkstra, sommigen ook als Hein, geen Albert, geen Piet, en geen magere maar gewoon Hein. In 1966 geboren in Hoogkerk dus je zou kunnen zeggen dat ik een Groninger ben, niets is minder waar, hier heb ik maar een kleine anderhalf jaar gewoond. Na deze woonplaats volgde Maarssen, hier heb ik mijn jeugd doorgebracht tot mijn twintigste

Daarna lonkte Friesland mij want ik had inmiddels mijn  vrouw, Jannachien (in juni zijn wij 25 jaar getrouwd ), leren kennen. Eerst naar Leeuwarden en met een tussenstop van 16 jaar Anjum naar Drachten. In Anjum ben ik vader geworden van 3 kinderen, 2 jongens en een meisje. Anno 2014 hebben we 3 pubers in huis:  PH is 20, JH is 18 en M is 15 jaar. Voorlopig voor mij nog maar even geen kleinkinderen, laat ze eerst hun studie maar afmaken. Dan kan ik nog wat jaartjes gewoon mijn werk doen als touringcarchauffeur bij Paulusma Reizen. Bij dit beroep zie je een hoop van Europa maar vaak in vogelvlucht.

Heb je meer hobby's dan wandelen Hein?

Wandelen is een van mijn hobby's die ik soms met moeite kan doen naast het werk, de zaterdag is een redelijk gewone werkdag voor ons als chauffeur en dat is nu net de dag dat er vaak wandeltochten zijn. Wij hebben ook nog een caravan, dat is wel makkelijk voor de tochten die wat verder weg zijn.
Om de andere vrije dagen ook door te komen ben ik vaak op de moestuin  te vinden of in onze eigen tuin, je begrijpt ik mag graag buiten zijn. Voor het slechte weer heb ik dan nog de modeltrein en alles wat daar bij hoort, helaas op dit moment op een laag pitje wegens ruimte gebrek.
Ik werk als touringcar-chauffeur bij Paulusma Reizen.
Wandelmaatjes Wiebe, Baukje, Hein en Koos


Met wie loop je zoal?

Tijdens het wandelen loop ik vaak met Baukje, Wiebe, Koos, Wiebe en Teikje. Verder tref ik vaak nog andere bekenden onderweg. 
Onderweg naar Santiago maar een muziekje mee!?
Mijn telefoon bevat wel muziek maar die heb ik nog nooit gebruikt. Dat zal straks wel anders worden als ik in augustus alleen loop. Tom Parker gaat in ieder geval mee op camino en Guus Meeuwis ook. 
Wouterswoude...1e KM


Hoe kom je zo bij de wandel sport?

De kiem voor het wandelen is door mijn pake (opa) gelegd. Als KVV-militair ben ik langere afstanden gaan lopen. De eerste keer dat ik de Nijmeegse 4daagse deed was in 1993, toen zei ik na afloop:  dit is eens maar nooit weer!. Het jaar er op zat ik in het organiserend comité voor onze kazerne, Luxemburg en Viborg dienden als trainingsmarsen. Het lopen was meer een excuus om een feestje te vieren en van de kazerne te zijn. 1995 zou het laatste jaar worden dat ik een N4D deed.
Het bleef wel wat borrelen en in 2008 eindelijk de stoute schoenen weer aan getrokken en kon ik mij op de valreep nog opgeven voor N4D, te weinig getraind (100 km) maar wel uitgelopen op de oude militaire kistjes. Tijdens die tocht hoorde ik ook van de Kennedymars en ik dacht als ik 4 x 50 km kan lopen dan moet 80 km lopen ook lukken. Zo heb ik mijn eerste Kennedymars in Fryslân gelopen maar wel op wandelschoenen die ik inmiddels had aangeschaft. Nu had ik de smaak goed te pakken en ben meer gaan lopen, het hoogtepunt voor mijn wandel carrière was het samen lopen van de N4D met mijn zoon JH, weliswaar de 30 km maar toch.
Samen trainen en de tocht uit lopen. In Nijmegen sliep ik in de Waalhaven op een boot op 10 minuten lopen van de Wedren. Dit vond JH ook leuk en lopers die er al jaren sliepen kreeg hij zover om het vuurwerk daar te bekijken. Ik weet in ieder geval dat ik voorlopig nog niet toe ben aan de 30 km. Op deze boot heb ik ook mijn Duitse wandelvriend Dietmar leren kennen en daar liep ik de jaren daarna de N4D mee.
"
Samen met JH in 2009 waarbij JH als wishwalker gesponsord zijn eerste N4D liep"
Samen over de finish in Dodewaard (Dodentocht) met maat Theo...


Tijdens het lopen hoor je dan ook over een Dodentocht in Bornem  en over de monstertocht Amsterdam-Leeuwarden, inmiddels zijn beide tochten aan mijn conto toegevoegd, de Dodentocht zelfs 2 keer.

Santiago...Heins doel vanaf augustus!


Vertel eens wat over je a.s. Pelgrimtocht... 

Santiago de Compostella........dit leek mij ook een hele mooie uitdaging om in 3 jaar te gaan doen en dan uiterlijk in 2016 klaar te zijn met die tocht. Maar als je dan bezig bent en er over leest realiseer je je dat je het maar één keer voor het eerst mee kan maken en dan wil je het ook goed doen. Zo heb ik besloten om het in 1 keer te doen en dat wordt dus dit jaar. Mijn vrije dagen moeten nog op en de baas werkte ook mee, nu het nog doen.
Toen ik mij verdiepte in de pelgrimsreis  kwam het gelovige aspect toch meer om de hoek kijken, dus nu wordt de sportieve uitdaging aangevuld met het gelovige aspect ervan.
Welke route ga je lopen?
Er blijken vele wegen naar SdC te leiden. Nederland bij Maastricht verlaten en dan via Namen, Rocroi, Vezelay, Nevers, Saint Jean de Port en dan de Camino Frances is mijn planning geworden. Tot Maastrichtben ik op dit moment mee bezig.   Mijn rugzak hoop ik op 10 kg te laten.  Wat er precies in komt te zitten volgt later nog. In ieder geval een slaapzak en een luchtbedje zodat ik overal kan slapen, desnoods in een garage of schuur. En of deze vriend mee gaat moet ik ook nog maar even bekijken.


Hoe regel je het slapen onderweg?

Over het slapen maak ik mij niet al te veel zorgen, dat komt wel goed. Eten zal ik onderweg in moeten slaan of bij de overnachtingsadressen, proviand zal je toch bij je moeten hebben want waar en wanneer kun je weer iets kopen? Het eten komt wel goed maar dan sans fromage....

Hoe denkt je gezin over je voorgenomen tocht?

Het thuisfront moet er wel achter staan als je 3 maanden weg gaat, dat is heel iets anders dan 1 of 2 weken. Dochterlief verklaart mij voor gek en Jannachien staat er voor 100% achter omdat zij weet dat ik deze pelgrimstocht heel graag wil doen.

Hoeveel kilometer loop je daags en hoe hou je ons op de hoogte?

Dagelijks hoop ik ongeveer 25 tot 30 km af te leggen, gaat het goed meer en zit het een dag tegen dan wat minder.
Mijn bedoeling is om dagelijks een blog bij te houden, wat afhankelijk is van het internet, met een aantal foto's en de afgelegde route.
Deze tocht leg ik alleen af ik zie wel wie er op mijn pad komt, als je alleen gaat zoek je sneller contact met anderen dan wanneer je met z'n tweeën gaat.


Wat ga je missen onderweg??

Wat ik  ga missen is de beerenburg, bier hebben ze ook in Frankrijk en Spanje.  En mijn vrouw en kinderen natuurlijk ook. In welke volgorde? Ach, doet dat er wat toe?

Welke vraag zat je op te wachten en is niet gesteld?
"Hoe doe je dat met de kapper" :  Het haar groeit toch door ondanks dat ik altijd een korte coupe heb. Daar moet toch een stukje van af onderweg. Dus bij le couiffeur wordt het coupe 1 millimètre s’il vous plaît.

Hein: BEDANKT voor je medewerking aan 'Yn Petear mei' en heel veel succes met de voorbereiding en de reis naar Santiago de Compostella!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten