donderdag 1 januari 2015

'Yn Petear Mei' Gretha de Vries

Yn petear mei Gretha de Vries, DE vrouw achter het bedrijfje 'Doelgericht wandelen'
Gretha legt uit....
Hoi Gretha, wil je eens wat over jezelf vertellen? 
Gretha de Vries, ik ben wandelsporttrainster en woon in Oudehorne, ben getrouwd met Fokke Kuiper, ik heb 3 volwassen kinderen, 2 getrouwd en 1 samenwonende. En 7 kleinkinderen in de leeftijd van 7 tot 18 jaar, 2 jongens en 5 meisje, ontzettend trots op  mijn kleintjes!! We waren vrij jong toen we in het huwlijksbootje stapten, en ons eerste huis stond in Nieuwehorne, later verhuisd naar Oudehorne, in het huis van mijn schoonouders. Ik ben geboren in Hoornsterzwaag, en op 5 jarige leeftijd verhuisd naar Katlijk, Nieuwehorne en nu dus in het mooie Oudehorne een heerlijke plek om te wonen met de mooie natuurgebieden om mij heen.

Je bent wandelaarster maar ook wandeltrainster, heb je nog meer hobby's? 
Ja het wandelen is wel mijn hobby, heerlijk struinen door onze omgeving of iets verder weg. Je ziet altijd wel weer iets anders. Het maakt tegelijk je hoofd heerlijk leeg en het inspireert mij ook voor nieuwe dingen. Zomers kilometers fietsen is ook een hobby, tuinieren en schrijven. Ooit hoop ik eens een boek te schrijven. Tot op vandaag maak ik van al mijn speciale wandeltochten een verslag en sla die op in de computer.
Wat zijn je favoriete boeken en TV programma's  en naar welke muziek luister je graag? 
Ik heb niet echt een favoriet maar hou erg veel van Bruce Springsteen, Queen en Bob Dylan, dat zijn dan wel weer mijn favorieten, maar ook de hedendaagse muziek vind ik wel leuk. Een boek lezen doe ik helaas veel te weinig, Simone van der Vlucht haar boeken vind ik mooi om te lezen. Er moet diepgang in zitten, absoluut geen flut romannetjes. Het reisprogramma van Floortje vindt ik mooi, zo ook de natuurzenders en documentaires.

Hoe vier je het liefts vakantie? Actief of passief?
Mijn ideale vakantie, ach weet niet echt, soms ben je toe aan een luiervakantie van een week, zon zee en strand, en een ander keer een actieve vakantie en dan wel cultuur snuiven, en op ontdekking door het land, zoveel mogelijk alles willen zien.
Foto's tijdens de 2-daagse Kuinre-Bakkeveen 2013 van Doelgericht wandelen
Tijdens 1 van haar trainingen van Doelgericht wandelen
Hoe ben je zo in de wandelwereld terecht gekomen? Doe je veel georganiseerde tochten?
Ja ik ben erg actief in de wandelsport, ik ben begonnen met wandelen met onze jachthonden, nadat zij waren dood gegaan ben ik door gegaan met wandelen. Ik zag hier veel uitdaging in, om mijn eigen grenzen te verleggen, steeds meer kilometers willen maken. Ik ben begonnen met de Slachtemarathon, hierna de Elfstedenwandeltocht, 2x de Nijmeegse, Kennedymars, Strandzesdaagse en in 2013 en 2014 de Mont Ventoux bedwongen met de stichting Groot verzet tegen Kanker. Na een paar keer de zelfde tocht te hebben gelopen, dan moet ik weer iets anders een nieuwe uitdaging. Zo ben ik in september 3 weken voor mijn werk als wandelbegeleider en gids naar de Pyreneeen geweest om wandelaars te begeleiden bij de wandeltochten. Een geweldige ervaring om daar in je eentje naar toe te gaan en je ding doen!
.....en je wordt lenig bij die trainingen van Gretha!!!
Je hebt een bedrijfje in wandeltrainingen etc. hoe is dat zo ontstaan? ?Wat zijn de mogelijkheden bij een lidmaatschap?  Heb je er ook opleidingen voor gedaan?
Na  vele jaren als telefoniste receptioniste te hebben gewerkt kwam ik thuis te zitten na een reorganisatie. Wat aan het googelen gegaan en kwam op de site van de KNBLO terecht en daar las ik dat er in Heerenveen bij het CIOS een opleiding wandelsportinstructeur werd gegeven. Ik heb mij aangemeld en een opleiding van een half jaar gevolgd en mijn diploma Wandelsportinstructeur (AWI 3) behaald. Weer eeen nieuwe uitdaging en dat was voor mij zelf beginnen in de wandelsport.  Zo ben ik gestart in 2012 met Doelgericht Wandelen onder mijn meisjes naam Gretha de Vries. Na heel veel werk en pr maken voor mijn bedrijf ben ik begonnen met 1 groep wandelaars, nu geef ik trainingen aan 4 groepen en geef nog les 1 op 1. de training varieert vann FitWalking tot Bootcamp. De trainingen die ik geef zijn heel divers, heel belangrijk vind ik dat het verrassend en uitdagend moet zijn voor elk niveau. Voor het lidmaatschap mogen ze 2-3 keer in de week mee doen.
In het voorjaar 2014 ben ik gestart met het WandelFit programma van de KNBLO  voor een groepje bijstandsklanten uit de gemeente Heerenveen, om deze mensen weer fysiek en mentaal weer in beweging te krijgen. In samenwerking met een weerbaarheidstrainer is het tot een succes geworden, zo mooi om te zien hoe deze mensen mentaan en fysiek gegroeid zijn. Het was eerst een project van 3 maanden,  in de herfst heeft het een vervolg gekregen voor een half jaar. Een prachtig samenwerking voor een heel mooi  project.
Foto's vanuit Oldeberkoop waar de bussen vertrokken richting Kuinre, start van de 1e dag van de waterlinie 2-daagse
De dames linksonder konden na enkele uren weer in de natuurlijke stand worden teruggezet!
Jullie organiseren zelf 2 wandeltochten, wil je daar eens wat over vertellen? Zijn er behalve deze 2 tochten nog meer plannen voor andere tochten?
In 2013 ben ik ook gestart met 2 wandeltochten te orgaiseren. Dat zijn de Friese Waterlinie wandel2daagse die dit jaar gehouden wordt op 16 en 17 mei en de NachtSwalkerstocht op 19 juni. Heel veel werk met de Friese Waterlinie wandel2daagse, als je bedenkt dat dit een wandeltocht is van 84 km in 2 dagen, ook mogelijk 2x 25 en 2x 15 km te lopen. De route loopt vanuit Kuinre langs de riviertjes de Linde en de Tjonger naar Bakkeveen, een prachtig stuk natuur.Je wilt de wandelaars zoveel mogelijk in het gebied langs de historische verdedigingslinie laten lopen. Dus je begrijpt veel onderzoek in de gebieden etc. Voor deze tocht dus ook per dag 3 startlocaties. Het is een geweldige mooie route en verdient veel meer aandacht is ons door de vele wandelaars vorig jaar gemeld. Ik zit dan ook dagelijks achter de pc om maar zoveel mogelijk pr te maken op social media en op diverse websites, ach ja dit hoort er ook bij het is mijn hobby en werk. In principe doe en werk ik alles alleen uit, wel heb ik nu een rechterhand erbij die mij zoveel mogelijk steund, en gelukkig genoeg vrijwilligers die mij willen helpen. Ze zijn goud waard zonder hen zou het niet lukken, om en nabij 30/40 vrijwillgers. Na afloop organiseer ik voor deze groep een bbq bij mij thuis, erg gezellig!! Het is zeker de moeite waard om eens met de Friese Waterlinie wandel2daagse mee te doen, je komt zoveel moois tegen en als je dus 2 dagen volbrengd ontvang je voor deze wandeltocht de speciale schansmedaille in 3d die spevoor deze tocht is ontworpen. De NachtSwalkerstocht is een feestje zoals ze zeggen, deze start om 22.00 voor alle 3 afstanden. Onderweg bij de sfeervolle rustposten  is het plezier en vertier door livebandjes en dans en meer, en natuurlijk, koffie, koek, broodjes, bouillon, alles bij de prijs inbegrepen. Deze tocht loopt o.a. door de prachtige omgeving Oudehorne, Katlijk en het Parklandschap Oranjewoud. De inschrijvingen voor deze tocht loppt altijd als een trein, maar vol is vol!!
Doelgerichte gezelligheid!
Naast deze tochten orgaiseer ik ook goede doelen wandeltochten. In 2012 voor het eerst 5 wandeltochten voor Mali voor de kleinschalige stichting Ambasiekana. De volledige opbrengst van 1700,00 is naar deze stichting gegaan oor de bouw van een school met slaapgebouw voor kinderen die te ver weg wonen en die daar kunnen overnachten. In 2013 voor het UCCF (Ouganda child care foundation) een kinderkoor vanuit Oeganda  een tournee door Europa maakten heb ik een geweldige mooie dag voor hen kunnen en mogen organiseren, eerst eeen rondleiding door het Abe Lendstra Stadion, een sponsorwandeltocht door de kinderen van de plaaselijke school, later nog een kleine wandeltocht en een sponsor bedrag van de gemeente heerenveen in ontvangst mogen nemen. Dit energie volle kinderkoor heeft in de avonduren een spetterend optreden gegeven in ons dorpshuis, hier kom men nog handgemaakte spulletjes kopen. Alles bij elkaar heeft het een bedrag van 1.735.50 opgebracht. Ook dit bedrag ging naar is gegaan naar de bouw van een school en opvang voor kinderen die te ver wonen, maar nu wel naar school kunnen. Ik vindt dat ieder kind waar ook ter wereld recht heeft op onderwijs, op deze manier probeer ik hierin een kleine bijdrage te kunnen leveren. Deze 2 prachtige projecten krijgen een vervolg, Mali in november of volgend jaar en voor het UCCF in 2018. Dan gaat hoogst waarschijnlijk het UCCF K inderkoor weer op tournee in Nederland. Ik heb mij inmiddels aangemeld  dan een groot wandeltochtevenement te willen organiseren dit dan in samenwerking met meerdere organisaties.
Santiago de Compastella....DAT is je doel nog eens he? Hoe kom je daar zo bij??
Ja ik heb nog 1 grote uitdaging en dat is de voettocht de”Caminio” naar Santiago de Compasetella te lopen, Wat mij hierin aantrekt is om op weg te gaan, alleen dat al! Op een dag de deur achter je dicht doen en dan gaan, het volhouden, met andere mensen in gesprek waarom zei gaan, ik weet natuurlijk dat het niet gemakkelijk zal zijn, 4 maanden weg bij je man, kinderen/kleinkinderen. Maar soms moet je doen wat je graag wilt doen dus.....


Volg je het nieuws ook? Wat maakt je blij of angstig/droevig?
Ik lees bijna geen krant, gun ik mij de tijd niet voor en het is alleen maar narigeid en daar wordt ik niet vrolijker van. Ik begin de dag met koffie en kijk dan altijd het journaal. Waar ik verdrietig van wordt is kinderleed, daar kan ik absoluut niet tegen, daar ga ik voor door het vuur. Angstig ja je hoort en leest het wel, het geweld waaar geen einde aan lijkt te komen, dan denk je aan je kinderen en kleinkinderen. Daarom is het ook zo belangrijk om hen al het moois te laten zien en vooral liefde geven. Ik kan blij worden van hele kleine dingetjes, maar wat mij vol raakt: een kinderhand in de mijne een lach van en kind. Ik kan ook ontzettend genieten van de natuur dat heeft mijn man mij geleerd. Hij is een echt natuurmens en kent iedere vogel. Ach ja er is nog zoveel moois, je moet het kunnen zien. Ik zeg ook altijd in mijn wandeltraining als we uitlopen, kijk niet naar beneden (dat zie je helaas heel veel bij wandelaars) maar kijk om je heen zie en ontdek en geniet!!
En dan...nog efkes dit: 
Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn?
Tjongen jonge, wat een moeilijke vraag, ik denk niet dat ik voor een bepaalde leeftijd wil gaan, elke leeftijd heeft zijn charme, vind ik.


Als je onsterfelijk zou zijn voor 1 dag, wat zou je dan doen?
Dus 1 dag ontsterfelijk, nou ik hoef niet naar de maan voor 1 dag, dus ik hou het klein, ik denk dat ik wel een kanotocht op een woeste rivier zou willen maken.


Wat was het moeilijkste wat je ooit gedaan hebt?
Alleen moeten overnachten in de midle of nowhere in de Pyreneeen, maar een voordeel hiervan is dat ik hierdoor mijn grenzen weer heb kunnen verleggen en hierddo sterker ben geworden

Welk verhaal vertelt jouw familie altijd over jou?
Mijn fam en vrienden zeggen dat ik een sociaal en een heel open persoon ben en daardoor snel contacten kan maken. Ook dat ik sterk ben en een leider ( ja als dat altijd leuk is weet ik niet) een vechter een doorzetter.


Wat is je beste moment van de dag/dag in de week/maand in het jaar?
Tijd of dag jaar maakt in pricipe niet uit. S morgens in alle rust mijn bakkie een heerlijk moment.Verder geniet ik van alle 4 seizoenen, en ik hou van de stilte in de natuur even helemaal tot je zelf komen, heerlijk.

Tot slot de spreuk/zin/gedicht die jou erg aanspreekt....
Een spreuk die mij aanspreekt is deze: Wie niet durft te verdwalen vindt nooit een nieuwe weg!!
Oke nu nog wat reclame voor onze wandelevenementen. Allereerst de Friese Waterlinie wandel2daagse op 16 en 17 mei. Dit is gewoon een prachtige route die langs de verdedigingslinie 1672 gaat in een buitengewoon mooi gebied langs de riviertjes de Linde en de Tjonger loopt en via prachtige natuurgebieden naar Bakkeveen. Dit jaar ondersteuning van verschillende organisaties die mee willen werken, bv Kunstwerk, deze wil kunst aan de route toevoegen, theater, muziek etc. of dit allemaal nog door hen gerealsiseert wordt is nog een afwachten. Buiten kunstwerk hebben wij hier en daar bij de rustposten activiteiten. Wat te denken boogschieten in de Zwartendijksterschans, het kan allemaal, het hoort allemaal bij de tocht. Er is een speciale medaille ontworpen die in kleur oploopt, dus naarmate je meer jaren mee loopt wordt hij steeds mooier, je moet wel beide dagen mee doen. De ééndaagse ontvangt een andere leuke verrassing.
Deze wandeltocht verdient veel meer aandacht en deelnemers is ons verteld door deelnemers van vorig jaar. Wij hopen op dit jaar dan ook op een groter aantal deelnemers. Het is echt de moeite waard om eens mee te doen om het zelf te ervaren en te beleven wat deze tocht inhoudt!!

De NachtSwalkerstocht Fryslan is een feestje onder de jongeren, de 15 kilometer is een favoriet onder deze doelgroep. Vorig jaar deden er wandelaars mee uit Leerdam',  hun commentaar was:  Dit hadden ze niet verwacht zo uniek, ze waardeerden het enorm de muziek de dansgroepen die wij hier en daar bij de rusposten hadden, dit hadden ze nog nooit eerder meegemaakt. Maar ook de stilte en schoonheid van de nacht hoort erbij, ook dit is een beleving. Als je nog nooit een nachttocht hebt gelopen moet je het toch eens proberen. Eén keer meegedaan met de NachtSwalkerstocht en je wilt weer. Dit jaar een maximaal van 500 deelnemers.
Onderweg bij de rustposten natuurlijk ook de verzorging van de inwendige mens. Op dit moment loopt de 42 km deelnemers ver achter bij de 15 km wandelaars. Dus kom op lange afstandswandelaars ga de uitdaging aan met het nachtelijk wandelen, een mooie training voor de Kennedymarsen.
Gretha, bedankt voor je medewerking aan 'Yn petear mei' en heel veel succes tijdens de voorbereiding en de uitvoering van de 2 aanstaande tochten!! als dank een bosje bloemen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten